Głównym celem naszej pracy jest
budowanie chrześcijańskiego systemu wartości, przekazywanych
w procesie integralnego wpływu wychowawczego (wychowanie religijne, moralne, patriotyczne łącznie
z wychowaniem fizycznym, umysłowym
i społecznym), z zachowywaniem tradycji narodowych, ludowych
i ścisłą współpracą
z rodziną wychowanków.
W całokształcie naszej pracy
na pierwszym miejscu stawiamy dziecko i jego dobro, uwzględniając jego potrzeby
i możliwości rozwojowe. Szanując jego prostotę, zgodnie
z zasadą: im mniejsze dziecko tym więcej zabaw,
stopniowo wprowadzamy zajęcia praktyczne i dydaktyczne. Tak więc
w tym okresie dominuje spontaniczna zabawa,
w czasie której dziecko przyswaja sobie najwięcej umiejętności
i wiadomości. Zabawa jako podstawowa działalność dziecka jest wykorzystywana również podczas zajęć jako jego aktywne
i twórcze uczestnictwo
w przyswajaniu poznawanych treści.
Szczególne miejsce w harmonijnym rozwoju dziecka i kształtowaniu jego osobowości stawiamy na wychowanie fizyczne. Stąd propozycja zabaw, zajęć ruchowych na świeżym powietrzu, spacerów, wycieczek
i obserwacji przyrodniczych. Duża ilość zajęć
i zabaw ruchowych, sprawnościowych
i manipulacyjnych służy pełnemu rozwojowi całej psychomotoryki dziecka, jego zdrowiu
i sprawności fizycznej.
W tej dziedzinie korzystamy
z pomocy nauczycieli
i rehabilitantów z KSOS-u. Starsze
dzieci uczestniczą w zajęciach na salach gimnastycznych i kortach tenisowych natomiast do młodszych przychodzą nauczyciele specjaliści
w tej dziedzinie.
W naszych działaniach wychowawczo-dydaktycznych bardzo dużą wagę przywiązujemy do kształtowania wrażliwości estetycznej. Poprzez taniec, muzykę, śpiew
i różne formy plastyczne dzieci wyrażają swe myśli, uczucia
i wyobrażenia. Uwrażliwiamy je na piękno otaczającego świata
i kontakt ze sztuką, realizujemy pozawerbalne umiejętności wyrażania siebie (działalność terapeutyczna) przez co wpływamy na rozwijanie wrodzonych uzdolnień
i umiejętności praktycznych dzieci.
Plan dnia i tygodnia związany jest z porami roku i okresami roku liturgicznego, które wyznaczając układ treści programowych przybliżają określone ideały i wartości. Obrzędowość
o rozbudowanej symbolice oraz bogatej oprawie artystycznej nadają klimat niepowtarzalny
i w sposób sugestywny odnoszą się do świata wartości, które wychowanek przyswaja sobie tak, by
w przyszłości kierował się nimi
w życiu.
Metody wspierające proces wychowawczo–dydaktyczny, odwołują się do nowoczesnych koncepcji pedagogicznych
i nowatorskich, sprawdzonych metod pracy
z dziećmi w wieku przedszkolnym. Oparte są one na: aktywności poznawczej dzieci, na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy, polegają na rozwiązaniu problemów czy na dominacji aktywności emocjonalno-artystycznej umożliwiają stymulację rozwoju dzieci, ich aktywności
i samodzielności.
Prowadzimy działalność diagnostyczno–terapeutyczną, wyrównujemy
i kompensujemy braki
w rozwoju skutecznie przygotowując dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.